Badanie zatytułowane “Przesłania i bariery przy wyborze studiów inżynieryjnych i technicznych przez uczennice szkół ponadpodstawowych w Polsce” przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna dla Amazon Development Center Poland miało na celu zrozumienie motywacji, wsparcia i potencjalnych barier, napotykanych przez uczennice szkół ponadpodstawowych w Polsce przy wyborze kierunku studiów, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin technicznych i inżynieryjnych.
Metodologia
Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=339 osób. W badaniu wzięły udział uczennice szkół ponadpodstawowych w wieku od 14 do 19 lat; termin realizacji: 24-31 sierpnia 2023; metoda: CAWI.
Kluczowe wyniki
- 24% respondentek planuje wybrać kierunki ścisłe i przyrodnicze, 23% kierunki medyczne, 19% humanistyczne;
- Rodzina stanowi wsparcie w tym wyborze dla 49% ankietowanych, a 33% decyduje samodzielnie o swojej przyszłości;
- 57% uczennic planuje rozwijać swoją ścieżkę zawodową po ukończeniu studiów, 29% myśli o pracy w biznesie, a 7% jest zainteresowane karierą naukową;
- 64% respondentek nigdy nie uczestniczyło w warsztatach związanych z inżynierią, technologią
i IT poza lekcjami informatyki; - Znacząca część młodych kobiet (40%) uważa, że ich płeć nie wpływa na proces decyzyjny dotyczący wyboru kierunków inżynieryjnych lub technicznych, przy czym 25% jest odmiennego zdania
Motywatory za podjęciem studiów inżynieryjnych i technicznych
- Poznanie potencjalnych miejsc pracy (47%)
- Interesujące zajęcia praktyczne (47%)
- Programy stypendialne (41%)
- Programy stażowe (30%)
- Granty (24%)
Bariery przed podjęciem studiów inżynieryjnych i technicznych
- 8% obawia się, że kierunki technologiczne będą zbyt trudne
- 5% obawia się, że kobiety nie są równo traktowane
- 70% nie ma zdania na ten temat
- Społeczne bariery to
- stereotyp, że są to kierunki tylko dla mężczyzn (6%)
- dyskryminacja (6%)
- dominacja mężczyzn (3%)
Podsumowanie
Badanie rzuca światło na kompleksową problematykę wyboru kierunku studiów przez młode kobiety i otwiera drogę do dalszych działań mających na celu wsparcie dziewczyn w świadomym kierunkowaniu swoją karierą zawodową.